Popis
Odpudzovač kún KEMO M100N do automobilu
Odpudzovač kún a hlodavcov M100N produkuje agresívne ultrazvukové signály nepočuteľné pre ľudské ucho, ktoré sú pre kuny a hlodavce veľmi nepríjemné a plašia ich.
Vo vnútri je vybavený ultrazvukovou hlavičkou polosférického tvaru, ktorá vysiela nepravidelný ultrazvukový signál v rozsahu 23kHz v širokom uhle > 140°.
Inštaluje sa do motorového priestoru, alebo do vstupného otvoru vo vozidle.
Pritom treba mať na zreteli, aby v smere vysielania bolo čo najviac voľného priestoru, a aby bolo pokryté ultrazvukovým signálom čo najviac plochy v motorovom priestore. Ultrazvuk sa šíri priamočiaro ako svetlo, to znamená, že tóny nebudú aktívne za všetkými prekážkami.
Moduly M100N sú vyrobené v súlade s normou DIN EN 60065 a odpovedajú bezpečnostným požiadavkám pri zhotovení.
V krajinách EU je zásadne požadované, aby prístroje na odplašovanie kún boli inštalované tak, aby sa mohli zapnúť iba pri vypnutí motora automobilu, nikdy pri bežiacom motore.
Upozornenie: Prístroj na plašenie kún je možné nainštalovať okrem auta tiež v budovách
(obzvlášť na povalách).
Často dostávame otázky, týkajúce sa zvukového tlaku ultrazvuku, či jednotliví výrobcovia udávajú pre svoje výrobky tlak zvuku, aby zákazníci mohli tieto údaje porovnať.
K tomu musíme poznamenať, že naše prístroje sú vo vnútri vybavené ultrazvukovou hlavičkou polosférického tvaru, ktorá vyžaruje ultrazvuk v širokom uhle > 140°.
Ultrazvukové prístroje iných výrobcov pracujú často s ultrazvukovým reproduktorom vybaveným zvukovodom, alebo s plochým piezoreproduktorom, ktoré vyžarujú fokusírovaný zvuk v jednom smere. Reproduktor so zvukovodom zaostruje zvuk dodatočne.
K lepšiemu porozumeniu porovnajte prosím voľne svietiace žiarovky do vreckovej lampy s tou istou žiarovkou vloženou do vreckovej lampy s pokoveným kónickým zrkadlom. Voľne svietiaca žiarovka vyžaruje svetlo na všetky strany, žiarovka vložená do vreckovej lampy s pokovaným kónickým zrkadlom vyžaruje svetlo iba do jedného smeru, ale s oveľa väčšou intenzitou. Je oveľa výhodnejšie pokryť signálom čo najväčší priestor, ako malú časť s vysokou úrovňou signálu.
Kuny sú zvieratá s nočnou aktivitou, s vysokocitlivým sluchom.
Zvieratá sa upozorňujú navzájom na nebezpečenstvo pomocou ultrazvukových tónov. Zvieratá prijímajú varovný signál a utečú, ale len v prípade, že signál znie prirodzene a môže pochádzať od inej kuny. V prípade, že tón je príliš silný, alebo je trochu trasľavý, čo sa často prejavuje u reproduktora so zvukovodom, alebo u piezo systému, kuny neprijímajú tento zvuk ako pravý. Je takisto dôležitejšie pokryť vyžarovaním čo najväčší priestor čistým tónom, ako ožiariť a trasľavým zvukom jeden smer.
A ešte dôležitejšie upozornenie:
Keď už kuna raz bola vo Vašom aute, je treba priestor auta a tiež priestor pod autom, kde auto stálo, bezpodmienečne o čistiť od pachových stôp kuny.
Kuna si značí svoj revír. V prípade, že z Vášho auta, ktoré si kuna už raz označila ako svoj revír, prichádzajú ultrazvukové tóny, sa môže kuna cítiť povinná svoj revír chrániť a veľmi sa snaží nájsť v aute svojho predpokladaného konkurenta.
Upozornenie: Prístroj na plašenie kún je možné nainštalovať okrem auta tiež v budovách
(obzvlášť na povalách).
Keď má byť prístroj nasadený proti kunám, je ho treba nainštalovať do motorového priestoru, alebo do vstupného otvoru v aute. Pritom treba mať na zreteli, aby v smere vyžarovania bolo čo najviac voľného priestoru, a aby bolo pokryté ultrazvukovým signálom čo najviac plochy v motorovom priestore.
Ultrazvuk sa šíri priamočiaro ako svetlo, to znamená, že tóny, nebudú aktívne za všetkými rohmi. Keď je motorový priestor silno členený, bude nutné inštalovať viac prístrojov. Mali by ste vyskúšať nastaviť smer vyžarovania tak, aby kunami najviac ohrozené káble a hadice ležali priamo v smere vyžarovania prístroja. Prístroj musí byť tak namontovaný, aby žiadna voda alebo špina neprenikla do krytu.
Po pripojení pracovného jednosmerného napätia 11-15 V/DC, zabliká na prístroji zabudovaná LED dióda. V prípade, že táto kontrolka pomaly nebliká, tak nie je pripojené pracovné napätie, alebo máte zapojenú nesprávnu polaritu napätia (vymenený plus a mínus pól).
Uvedomte si, že ultrazvukový tón je pre zvieratá iba veľmi silnou záťažou. Spravidla zvieratá prebehnú k inému automobilu, u ktorého nie sú atakovaný ultrazvukom. Nemôžeme teda garantovať, že v každom prípade sa podarí zver odohnať.
Pozor! V prípade, že kuna už bola vo Vašom aute a nechala tam svoje pachové stopy, potom je bezpodmienečne nutné motor auta umyť. Tiež je nutné pomocou čistiacich prostriedkov umyť priestor pod autom, aby sa odstránili pachové stopy.
Upozornenie!
U väčšiny automobilov sú „svorky 15“ pri vypnutí motoru automaticky pripojené plusovým pólom na kostru. Ak je to u Vášho auta tiež tak, potom nepripojujte
modrý drôt prístroja na kostru, ale na „svorky 15“. Potom sa bude prístroj na plašenie kún automaticky zapínať pri vypnutí motora automobilu.
Prístroj na plašenie kún by sa mal pripojiť na „svorky 15“, aby sa dostal do pracovného stavu iba pri zaparkovaní automobilu. Dostávame od niektorých zákazníkov otázku, kde sa v ich automobiloch nachádzajú „svorky 15“.
Od špecialistu sme dostali informáciu, že pod ľa EuroNoriem na konektore pre autorádio „svorky 15“ sú k dispozícii a mali by byť označené.
V krajinách EU je zásadne požadované, aby prístroje na odplašovanie kún boli inštalované tak, aby sa mohli zapnúť iba pri vypnutí motora automobilu, nikdy pri bežiacom motore. Za
týmto účelom je treba zapojiť koniec kostrového prívodu, ktorý vedie prúd prístroja na „svorky 15“ vašej zapaľovacej skrinky tak, ako je uvedené v návode. V prípade, že „svorky 15“ vo vašom automobile nie sú alebo sa prístroj automaticky nevypne pri naštartovaní motora, navštívte prosím servisné pracovisko, kde zapojenie prístroja skontrolujú.
Dôležité: Nebezpečie, že kuna navštívi automobil, je iba pri parkujúcom automobile. V prípade, že prístroj na plašení kún má byť v prevoze i pri bežiacom motore, potom musí byť v dokumentácii uvedené, že toto bolo testované u každého automobilu nachádzajúceho sa v predaji na trhu (eventuálne môže byť zničená časť palubnej elektroniky).
Pretože my sme tieto finančne náročné skúšky nerobili, modul sa môže zapnúť iba pri vypnutí motora.
Bezpečnostné informácie pre moduly KEMO – Tieto inštrukcie musia byť pre čítané pred zapojením prístroja!
KEMO moduly sú vyrobené v súlade s normou DIN EN 60065 a odpovedajú bezpečnostným požiadavkám pri zhotovení. Aby bola zaistená potrebná bezpečnosť, sú všetky potrebné súčiastky pre finálnu montáž uvedené v montážnom návode, a nesmie byť z technickobezpečnostných dôvodov zanedbané.
Montáž a uvedenie do prevádzky smie byť realizované iba autorizovanou osobou, ktorá musí vziať na seba tiež záruky za prípadné škody. K dispozícii sú i montážne doporučenia, ktoré výrobca dodáva spolu s výrobkom. Všetky elementy zaisťujúce bezpečnosť sú navrhnuté pre trvalú prácu a nesmú byť takisto ako inštrukcie pre používanie modulu, ktoré sú uvedené v návode, z hľadiska vlastnej bezpečnosti zanedbané.
Modul nesmie byť umiestnený v prostredí s vysokou teplotou (nad 60°C ). V priemyslových podnikoch je potreba dodržovať bezpečnostné predpisy pre prácu s elektrickým zariadením a výrobnými prostriedkami, ktoré sú vypracované spolu s odborovou organizáciou.
Pre osoby mladšie ako 14 rokov je zakázané s modulom pracovať (modul nemá žiadne CE označenie ako detská hračka). V školách, vzdelávacích zariadeniach a súkromných dielňach je používanie modulu povolené iba pod dohľadom vyškolenej zodpovednej osoby. Neumiestňujte nikdy tento modul a jeho prívody v blízkosti horľavých, resp. ľahko zápalných
materiálov (napr. záclony).
U všetkých moduloch, ktoré prichádzajú do styku s vyšším napätím ako 25 V, musia byť splnené podmienky VDE týkajúce sa bezpečnosti. Montáž, resp. uvedenie do prevádzky môže byť realizované iba vyškoleným pracovníkom. K najdôležitejším požiadavkám týkajúcim sa bezpečnosti patri: ochrana pred dotykom pre všetky kovové časti, ktoré môžu byť pod napätím vyšším ako 25 V.
Je potreba uvoľniť mechanické napätie pre všetky káble! V prípade defektu môžu jednotlivé časti modulu, alebo samotný modul vybuchnúť. Modul musí byť nainštalovaný tak, aby v takom prípade, alebo v prípade požiaru, nedošlo k žiadnym škodám (montáž modulu do uzemnenej kovovej skrinky, alebo uzemneného kovového obalu s predradenou poistkou.